داروی دیابت نوع 2 می تواند برای بیماران مبتلا به آسم مفید باشد

20 مه 2021- افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که همچنین به آسم مبتلا می باشند از یک نوع داروی دیابت که به پانکراس کمک می کند تا انسولین بیشتری ترشح کند، منتفع می شوند. این دارو علایم آسم را در آنها کاهش داده و ممکن است التهاب ریه و راه های هوایی را کاهش دهد.

این نوع از داروها که به نام آگونیستهای گیرنده یGLP-1  معروف هستند، یک کلاس دارویی جدیدتر برای دیابت هستند که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در کنار متفورمین بمنظور کنترل قند خون یا برای کاهش وزن بیماران چاق، تایید شده است.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت، از سوابق الکترونیک سلامت بیماران در بیمارستان زنان و بریگهام ، دانشکده ی پزشکی هاروارد و بیمارستان دانشگاه زوریخ در سوئیس، که همزمان به دیابت نوع 2 و آسم مبتلا بوده و درمان با آگونیستهای گیرنده ی GLP-1برای آنها آغاز شده بود، استفاده کرده و دریافتند که نرخ تشدید بیماری آسم در این افراد نسبت به گروهی که تحت درمان با سایر داروهای دیابت بودند، پایین تر است و علایم آسم در آنها کاهش یافته است.

یافته های این تحقیق در ژورنال آمریکایی Respiratory and Critical Care Medicineمنتشر شده است.

نویسنده ی ارشد این مقاله، دکتر Katherine Cahillمدیر پزشکی مرکز تحقیقات بالینی آسم در بخش آلرژی، بیماریهای ریه و مراقبتهای حیاتی در واندربیلت، گفت: ما برای اولین بار نشان دادیم که این گروه از داروهای دیابت نوع 2 و چاقی ممکن است برای بیماران مبتلا به آسم مفید باشند.

در یک دوره ی 6 ماهه، بیماری آسم و علایم آن در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که این گروه از داروها را بمنظور بهبود کنترل قند خون خود دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروهی که تحت درمان با سایر داروهای دیابت بودند، بهبود یافت.

مطالعه ی دکتر Cahill، یک مطالعه ی گذشته نگر و مشاهده ای بود، بنابراین مطالعات آینده نگر جامع نظیر تحقیقات بالینی با حضور افراد مبتلا به آسم با و بدون دیابت نوع 2 ، برای تایید اثرات مفید این داروها بر آسم مورد نیاز است.

دکتر Cahill، گفت: این نتایج برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و آسم، به این معنا است که یک گروه جدید از داروهای دیابت ممکن است به کنترل آسم آنها بطور واقعی کمک کند. برای بیمارانی که به آسم مبتلا هستند اما دچار دیابت نوع 2 نیستند، این نتایج به این معنا است که یک کلاس دارویی جدید ممکن است برای درمان بیماری آنها مورد استفاده قرار گیرد.

در مدلهای پیش بالینی در مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت، آگونیستهای GLP-1R، سبب کاهش التهاب آلرژیک در مجاری هوایی و التهاب ناشی از عفونت ویروسی در مجاری هوایی گردید. برای ترجمه ی این نتایج در انسان، دکتر Cahillو همکارانش از استفاده ی گسترده از آگونیستهای گیرنده ی GLP-1برای درمان دیابت نوع 2 و اطلاعات بالینی موجود در سوابق الکترونیک بیماران، بهره جستند.

پیش از این، همکاران آنها در مرکز پزشکی واندربیلت، نشان داده بودند که در مدلهای پیش بالینی از آسم، آگونیستهای گیرنده ی GLP-1سبب کاهش التهاب در ریه و همچنین بهبود پاسخ ریه به چالشهای خاص مانند آلرژی و ویروسها می شوند. سایر داده های اولیه ی پیش بالینی در مورد سایر بیماریهای مجاری تنفسی همچنین نشان داده بود که احتمالا این داروها می توانند برای راه های هوایی فوایدی داشته باشند.

دکتر Cahill، گفت: در مطالعه ی اخیر ما دریافتیم که در بیماران مبتلا به آسم بادریافت این گروه از داروها، کنترل آسم بهبود می یابد، بهمین دلیل این افراد علایم کمتری از بیماری آسم را نشان می دهند و حملات حاد آسمی -که ما آن را به منزله ی تشدید بیماری آسم می دانیم- در آنها کمتر می شود.

او افزود: بیماران تحت درمان با این داروها در مطالعه ی ما، در گزارش خود به بهبود علایم تنفسی خود اشاره کردند. همچنین تعداد گزارشات آنها در مورد تنگی نفس و سرفه کاهش داشت.

یکی از داروهای این گروه که سبب القای سیری زودهنگام شده و منجر به کاهش وزن می گردد، برای درمان چاقی تایید شده است. در مطالعات آتی محققان قصد دارند که تاثیر این دارو را بر بهبود نتایج بیماران چاق مبتلا به آسم بررسی کنند.

دکتر Cahill، گفت: قدم بعدی ما تجویز این دارو و مطالعه ی نتایج آن در بیماران چاق مبتلا به آسم است.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/type-2-diabetes-medication-shown-to-benefit-asthma-patients